Wednesday, 27 February 2013

Cerita Solat Setiap Khalifah...


AssaLamu’aLaikum pngunjung skaLian… Sy ingin bkongsi criTa kisah nenek sedikiT. jomLah sama2 baca ! moga dpT manfaaTnya. Insya ALLah~~~

Pd suaTu hr dLm kesibukan meLayan cucu2 yg baLik bercuTi, kaki nenek Tersadung pd benang yg TerjuLur dari carpeT Lama. Nenek TerjeLepok jaTuh n Tempurung LuTuT kaki kiri berderap bunyinya. TernyaTa Tempurung LuTuT reTak n mnyakiTkan. Nenek pun mngaduh sakiT kerna x dpT bangun.
Anak prempuan bLari cemas mdapaTkan nenek. oLeh kerna anak nenek ni bkerja d hospital besar,  mudahLah urusan uTk nenek mendapaT rwTn kecemasan. Namun nenek d Tahan d hospital 2mggu. Anak2 nenek bgiLir2 mjaga nenek siang n mLm. makLumLah hendak mnurunkan kaki yg sakiT dari kaTiL sgT payah. Memang mmerLukan banTuan anak nenek.

BAGAIMANA HENDAK SOLAT?
“Ida, bagaimana mak nak soLaT dgn kaki bersimen ni?”
“boLeh mak, d koLej dLu kami bLjr fiqah perubaTan, anTaranya cra mbanTu aTau mberi panduan kpd pesakiT uTk bwuduk n soLaT,” kaTa Ida. Nenek bimbang jika pihak hospital x mbenarkan pesakiT2nya bwuduk n soLaT kTika kaki sedang berbaLuT.
ApabiLa masuk wakTu Maghrib, nenek ke biLik air berkerusi roda d Temani anak. Begini caranya nenek bwuduk d banTu Ida. seTeLah mbuang air keciL n b’isTinjak, nenek bniaT wuduk smasa mbasuh muka. Kemudian nenek mbasuh Tgn, mnyapu kpaLa n mbasuh kaki sbLh shj n bhgian yg x d simen bLh d basuh. Kmudian nenek bTayamum seperTi biasa dgn debu yg TeLah d beLi Ida d kedai aLaT2 ibadah. Kmudian nenek soLaT sambiL duduk d aTas kerusi roda.

Pengunjung2 yg d RahmaTi,

SoLaT 5 wkTu wajib dkerjakan waLaupun sedang sakiT kuaT. sTeLah bbrapa hr TggaL d hospital, jauh d suduT hT nenek sgT sedih mLihaT ramai pesakiT ISLAM x soLaT. apabiLa d Tanya mngapa x soLaT, ada yg mberi aLasan mngatakan susah uTk bwuduk, bhgian yg sakiT x bLh Tkena air, Tiada org yg bLh mnoLong, akan mengqadakan soLaT apabiLa sihaT n sbagainya.
Namun apa yg nenek TkiLan, anak2 / saudara2 yg dTg mjaga pesakiT hnya m’uTamakan mkn mnum n pakaian pesakiT shj. Urusan soLaT menjdai x penTing. IsLam adaLah agama yg ToLeran n x mbebankan umaTnya. Dwujudkan kLonggaran n rukhsah / kmudahan bg org yg sakiT ini supaya pesakiT x mngabaikan soLaT / mberi aLasan uTk x soLaT.
Jabir ada mriwayaTkan sebuah kisah seorg LLaki yg maTi sTeLah mandi wajib waLau kpaLanya Luka dTimpa baTu. Para shbT yg bsama LLaki pd wakTu iTu berijTihad bahawa Tiada rukhsah baginya uTk bTayamum. sTeLah d ajukan haL TsebuT kpd RasuLuLLah SAW, Baginda mLuahkan rsa x sTuju dgn Tindakan shbT iTu kerna x bTnya Baginda TerLebih dahuLu. (Riwayat Abu Daud)
Bagi pesakiT yg x boLeh Tkena air bLh bTayamum shj. Jika x bLh Tkena debu, gugurLah kwajipan bersuci baginya n bLh soLaT sperTi biasa. oLeh sbb iTuLah semua umaT IsLam mesTi mpunyai pngeTahuan TTg cara bwuduk / mwudukkan, bTayamum / mTayamumkan. Juga perLu Tahu kaifiaT soLaT keTika sakiT.

Pengunjung2 Yg BakaL Berusia,
KasihaniLah ibu ayah yg TeLah Tua TeruTama keTika mreka dTimpa sakiT. Jiwa mreka sunyi n mmerLukan kkuaTan sTiap hr. bkn wang / kmewahan yg mreka inginkan drpd mu. Mreka hnya inginkan ksh syg, beLaian n phaTian. aLangkah Tandusnya beLas kasihan anak2, LanTaran x sggup mngurus org Tuanya yg sakiT LaLu d hTrnya ke rmh org Tua. Memg mreka d jaga dgn baik dari segi mkn, mnum n TmpT TggL TeTapi bgaimana urusan soLaTnya? Bagaimana dgn urusan akhiraTnya?
Sekiranya mreka x mampu mnunaikan soLaT kerna Lumpuh / baring sakiT, bimbingLah soLaTnya. soLaT bLh dkerjakan smada dLm keadaan duduk, Tidur, mngiring / bbaring mngikuT kadar sakiTnya. papahLah mreka uTk bsuci n pakaikan mreka pakaian yg bersih2.
Jika mreka x bdaya uTk bgn n bwuduk, kiTaLah anak2 yg mwudukkan / mTayamumkan mreka. Ajarkan mreka zikir2 yg mudah agar mreka senTiasa mendekaTkan diri kpd ALLah s.w.t.. Bacakan ayaT2 aL-Quran supaya jiwa mreka Tenang n Thibur. Semuanya memang mmerLukan pngorbanan masa, penaT LeLah n prasaan kiTa dLm mjaga ibu bapa yg sedang sakiT. Semoga ALLah s.w.t. pmudahkan urusan akhiraT kiTa keLak d hari Tua.


~ CooL, Sabar, Senyum Sokmo ~ (^_^) , T@UFiQMohamad

Wednesday, 13 February 2013

PENUHi KEiNGiNAN & KEPELUAN iBU BAPA


Diriku berasa kurang senang seTeLah dapaT beriTa ibu bapaku dapaT pegi HAJI. mesTi pembaca agak peLik dgn perasaan ak. sepaTuTnya amaTLah gembira jika mak ayah dpT pegi HAJI kan? Mm,,, sbnrnya mereka hadapi masaLah kewangan unTuk ke Mekah. Ak dgn rasa bersaLahnya Tidak dpT menghuLur banTuan berupa wang. Kerna iniLah diriku berasa kurang senang. Mm, xpe La... kiTa pegi ke Tajuk sbnr perkongsian sy ini iaiTu “Penuhi KeperLuan dan Keinginan Ibu Bapa”… Jom baca !

Ibu bapa iaLah manusia biasa yg Tidak Lepas daripada mempunyai keperLuan aTau keinginan TerTenTu. Sebagai anak, kiTaLah insan yang paLing dTunTuT unTuk memenuhi keperLuan hajaT mereka sebagaimana mereka sering mencukupkan hajaT dan keperLuan kiTa semasa keciL.

HajaT ibu bapa Tidak menenTu. HajaT ibu bapa yang sudah berusia, bukan sahaja berbenTuk wang ringgit dan makanan, maLah perhaTian, kasih sayang dan sebagainya. ApabiLa ibu bapa berhajaTkan kepada makanan, kiTa penuhiLah hajaT mereka iTu waLau Terpaksa bersusah payah mendapaTkannya. KadangkaLa mereka Teringin unTuk merasai sesuaTu yang Tidak pernah dirasai.

Tiada saLahnya kiTa sebagai anak memasakkan, membeLikan aTau membawa mereka makan ke TempaT yang mereka ingini. Jika isTeri mengidam, suami bersusah payah memenuhinya. BegiTuLah juga ibu bapa yang mengidamkan sesuaTu, Lebih berhak dipenuhi hajaTnya iTu.


RasuLuLLah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aisyah berkaTa: ‘kaTakan padaku wahai RasuLuLLah, siapakah yang paLing besar haknya ke aTas seorang waniTa?’ Baginda menjawab: ‘suaminya’. Aisyah berTanya Lagi: ‘kaLau aTas seorang LeLaki?’ Baginda menjawab: ‘ibunya.’” (riwayaT aL-Hakim, hadis sahih).

* Sama2Lah kiTa menTaaTi n mengoTakan hajaT ibu bapa kiTa seLagi mana berikuTan syari’aT.

Kasih kiTa kpd ibu bapa membawa ke Syurga… Insya ALLah~~~

* CooL, Sabar, Senyum Sokmo * (^_^) , T@UFiQMohamad

RUGiKAH SAMBUNG BELAJAR LEWAT UMUR?

Tua2 mau bLjr Lg.hehehe

SeLongkar Luahan si penunTuT2 yg berusia LewaT seTahun, dua, Tiga, empaT, Lima, mahupun Lebih umur Lg. sebagai conToh : pLjr Lepasan SPM (18THN) aLhamduLiLLah Terus dpT Tawaran smbung bLjr ke iPTA2 yg hebaT beLaka DAN yg paLing d idam2kan skrg dpT Tawaran dari Suruhanjaya PerkhidmaTan Awam (SPA). X gTu kwn2? Tp ada je appLy2 iPTA iTu iPTA ini n x dpT2. Ada pun yg dpT Tp kerana Tpaksa, jd sambung La bLjr jgk. Umumnya, ramai Lpsn SPM akan smbung bLjr ke iPTA seperTi UiTM, UPSi, UNiSZA dan byk Lg. Tp Tahukah kiTa sejauh mana kreLaan haTi mreka ingin ke sana?huhu..

KiTa Teruskan dgn Topik kiTa iaiTu ‘rugikah sambung bLjr d usia LewaT?’. sebeLum Tu, Topik ni hnya berkaiTan dgn peLajar SPA. Hmmm, majoriTinya berkaTa “Huh! Rugi giLa masa aku.umur dah 20,21,22, n yg dah ada dipLoma pun TuruT berkaTa bgTu”. Ya, aku akui memangLah rugi masa TeruTama kpd mereka yg dah punyai DipLoma.huuu… Tp, rugi Lg jika kamu mrempaT sana cni sedang kamu mminTa kerja dgn dipLoma kamu iTu yg x dpT2. maafLah! Bkn nk pLekehkan dipLoma Tp GENERALnya pd masa kini memg REALiTi kerja yg kamu mohon sjurus dgn bidang dipLoma iTu memg xkan d Terima. Yg dpT Tu ALhamduLiLLah La, rezki dia.huhu..

McungkiL MiNDA penunTuT2 LewaT umur ~~
Fikirkah kiTa bTapa byknya manfaaT yg kiTa dpT dari sepjg bLjr sbLm ini? kiTa ambiL cTh dari segi pngaLaman khidupan. Huuuuu,,, pgauLan, pmikiran, TgkahLaku, prasaan, pngeTahuan am, agama, budi bhs dan sbgainya… dpT beza x dgn umur mreka yg baru shj Lpsan SPM n Terus smbung bLjr Tu? Jauh x maTang… bTuL x? kiTa bygkan diri kiTa at first sambung bLjr. aLamak bunTunya diri ini  nk cari kwn n seLesakan diri d TmpT bru. Tp, pd kiTa yg dah berusia ni, hnya pandang pkara Tu dah biasa sbb kiTa dah pernah LaLui smasa bLjr dahuLu. Maknanya xTerLaLu d fikir2kan sgT dgn siapa ak nk bkwn, mcmna ak nk kenaL benda Tu, nk Thu benda ni. Diri dh mcapai Tahap awaL maTang.huhu..
Mmm, kiTa pegi ke bhgian penampiLan diri pLk. kiTa Tgk pmakaian mreka yg bru shj Lpsan SPM Tu, adeshhh! Mcm2 ragam pakaian kn? conTeng sana conTeng cni. raTa2 remaja adaLah SAMA skrg. ikuT Trend org kaTa. Uwekssss!!! Hehehe.. x maTang2.huhu.. haaa, rambuT saTu haL Lg. apa org kaTa, ‘k-pop’, ‘punk’, beckham pnya sTyLe n apa2 Lah. Mcm2 skrg ni. Yg ksiannya xde yg Lain ikuT benda2 ni, meLayu IsLam jgk yg ikuT.hmmm,,,, sedih….
X mahu ke kiTa Look neutraL? Bersederhana sudah La. Kan2 x pasaL2 foLLow Trend Tp dah Lari dari syari’aT agama kiTa. Mohon jauh La… pernah dgr 1 hadis mnyaTakan “jgn kamu ikuTi kaum2 iTu krn d khuaTiri kamu Termasuk dLm goLongan kaum iTu”. Mmm, kiTa niLai Lah ye wahai penunTuT2 yg LewaT umurnya.hehe.. byk Lg nk kiTa bezakan Tp udah Le. Ak pun risau jgk. nTah2 penuLisan ak ni dah TerkuTuk org pLk. Nak suh member2 berusia ni ceLik sbnrnya Tp dpT dosa pLk. nauzubiLLah…

KesimpuLannya, umurLah yg mbenTuk khdpan kiTa. Makin berumur, makin bTambahLah pengeTahuan dan pngaLamannya. BesyukurLah dgn apa yg kiTa dpT. DAN jgnLah kiTa fikir rugi Terhadap apa yg Lps. seTiap yg Terjadi, PASTi ada hikmahnya… YakinLah !!!


ckp memang senangkan? Semua org bLh ckp kan? Ckp sje Tp x Lakukan. MuLuT mudah bkaTa2 Tp badan sukar uTk akui kaTa2 dari muLuT iTu. jusTeru, sama2Lah kiTa ikuT kaTa haTi. ~~~haTi yg ikLas… bsyukurLah…

* CooL, Sabar, Senyum Sokmo * (^_^) , T@UFiQMohamad

Monday, 11 February 2013

Kehidupan...


Sangkakan dgn adanya wang yg byk blh mbahagiakan diri. beTuL ke?
Tidak... duiT hanya uTk mmuaskan kehendak nafsu yg bgelora dLm diri masing2. Makin byk duiT makin bTambah keLaLaian seseorg iTu... (Tp bganTung pd diri masing2... sejauh mana kmampuan mreka mgurus nafsu khendak mereka).


Pd usia remaja, of cos La majoriTinya TerTumpu pd hiburan hiburan hiburan... x gTu?hu2.. Tp ada je sampai ke usia Tua pun berhibur Lg. hemmmm,,, masing2 punya haTi La.huhu..
Dek cuTi cuTi je memg ksukaan kami lah. pLan nk pegi sana cni. Theme park La, panTai2 La, air Terjun La n mna2 TmpT hburan.

Cuba kiTa Try ajak kwn2 hadiri mjLs2 cramah / keagamaan UsTaz Azhar Idrus La cThnya. mreka akan jwb apa? "xpe La, kau pegi La dLu, LenkaLi ak join. Lgpun nTi dpT dwLoad kT uTube jgk" bTuL x kwn2?huhu.. Tp sjauh manakah dia pnya dwLoad Tu. yg dwLoad n dgr Tu ALhamduLiLLah La... Tp yg x dwLoad Tu??? sendiri punya rugi La.kua3..

Kehidupan bujang~~~ Mmikirkan yg mana perLu d uTamakan dahuLu. bLjr, b'jawaTan,berkereTa(aseT sendiri La), brmhTgga??? hmmm... pd pandangan ak sendiri, bLjr iTu sememgnya wajib kpd kiTa (fardh 'ain), jd mksdnya d mana2 shj dpT kiTa peLajari. xkira masa, xkira TmpT maLah dLm pTuTuran n TgkahLaku harian kiTa pn d erTikan sbagai bLjr... Jd Tiap2 saaT pun bLjr.

b'jawaTan/bkerja puLa Tonggak Pembina rmhTgga pd masa kini. jika xde kerja, memangLah sukar nk kawen kan kan? mak bapak skrg pn nk piLih mnanTu pn sLongkar dLu LaTarbLkg bakaL2 mnanTu Tu.hu2.. yg sedih TeLiTinya hnya Thadap harTa smaTa2. ada juga yg mmiLih rupa. jika d ToLaknya mnanTu yg x seberapa canTik Tu, huhhh Trasa yg amaTLah mnanTu dia Tu. mnangis x bLagu.hehe.. hmm, Sukar nk dpT mak bapak yg ceLik. phm2kan sdiri Lah mksd ceLik Tu.huhu.. dunia kini kan.huhuuhu

b'kereTa~~~ hmmm, pd usia ak kini, hanyaLah bLagak semaTa2 punyai kreTa sdiri.
nTah Le, bg ak buaT masa ni kreTa Tu bknnya KEPERLUAN. ku kaTakan bkereTa hnya uTk berENJOy, aTau,,, hmmm senang ciTe berMEWAh La. jd, eLokkah berkereTa??? aTas diri masing2La kn.hu2.. yg pnyai wang Lebih mgkin miLiki kreTa. Hmmm, skrg punyai moTor. ALhmduLiLLah sgT2. Tp, dgn adanya mTo pun ak dh serabuT nk uruskannya. roadTax&insurans, rpair2, or any emerge La.hu2.. dh abis braTus2. cuba bygkan kLu guna kreTa. bygkan insurans sudah la.hu2.. byknya guna duiT. SO, pk masak2La kLu nk bkereTa d usia pLjr ni ya.huhu

brmhTgga~~~ haaa,,, besar Tggjwbnya. yg ni xThu La nk pk mcmna. dgn KKUASAAN ALLAH SWT, berserah je biLa saaTnya, biLa miniTnya, biLa jamnya.hehehe... sLmT bTemu CINTA ILLAHi ! hik3..

KonkLusinya~~~ hidup perLu d urus dgn bijak. TgkLah TmpTnya, Masanya, Impaknya pd kiTa. sLmT maju jaya. 'HasbunALLah wanikmal wakeeL'...


NasihaT kaLi ini ~~~
1. Meminimumkan masa hiburan - bygkan MATi sedang kiTa b'hibur.
2. Urus kewangan sebaiknya - pbaziran,kmewahan yg kiTa ada keLak d hiTung d Mahsyar.
3. CariLah kbahagian akhiraT dgn amaLan2 ikLas d dunia - 'inna solaTi wanusuki wamahyaya wa mamati Lillai Rabbil 'aLameen.
4. Hadirkan diri pd kuLiah2 agama bg memanTopkan iman n sbagai pTunjuk jLn kiTa.
5. IngaT 5 sebeLum 5 - (bguna sgT2 jika senTiasa bpegang pd kandungan ini "i5s5")

Cakap semua org bLh kan? ckp saje pandai r Tp buaTnya x. bTuL x?huhu.. muLuT memg mudah bkaTa Tp badan Tidak mudah akui kaTa2 dari muLuT iTu.
jusTeru, sama2Lah kiTa usha ke arah kbaikan. mmanfaaTkan sekeLiLing amaT d sukai ALLAH SWT. didik haTi ! semoga bmanfaaT !

KENALi NAFSU !!!
SEMUANYA BERMULA DARI HATI.
HATI YG BERSIH MENJAMIN KELAKUAN KE ARAH KEBAIKAN. iNSYA ALLah Syurga MenanTi...



*CooL, Sabar, Senyum Sokmo* (^_^) , T@UFiQMohamad

Friday, 11 January 2013

Hidayah MiLik ALLah




“Sesiapa yang ALLah kehendaki unTuk memberi kepadanya peTunjuk, nescaya Dia meLapangkan dada unTuk (memeLuk agama) IsLam. Dan sesiapa dikehendaki ALLah kesesaTannya, nescaya ALLah menjadikan dadanya sesaT Lagi sempiT, seoLah-oLah ia sedang mendaki LangiT. begiTuLah ALLah menimpakan seksa kepada orang yang Tidak beriman.”
(Surah aL-An’am 6: 125)

·         BeribadahLah sedaya mampu…

~~~ Sama2Lah kiTa kecapi hidayah ~~~  insha ALLah…

HaTi Pemandu Teksi


Taxi PokMaT
Kisah masa aku di MeLaka. Aku meLihaT fizikaL n gaya dirinya sgT sederhana. Seorang pemandu Teksi jernih wajahnya waLaupun jeLas berusia. Umurnya sekiTar 65 Tahun mungkin. Mmm, Lebih kurang ayah aku. Dia acap kaLi singgah uTk soLaT Subuh di masjid berhampiran dgn rumah sewa aku. Tak Lama. Aku hanya memerhaTi beberapa minggu sahaja kerna sebenTar sahaja aku menginap d siTu. Aku dpT panggiLan sambung beLajar d TempaT Lain seTeLah LuLus Temuduga SPAi8. ALhamduLiLLah…

PerbuaLan kami bmuLa,,,

“Kenapa masih bekerja pakcik?”
“kenapa? Pakcik dah Nampak Tua?” Tanyanya kembaLi.
Aku Tersenyum. Senang dgn kemesraannya. “Anak2 masih keciL?” Tanyaku Lagi,
mencungkiL sebab sebenar dia masih bkerja wLupun seLayaknya pd usia begiTu dia brehaT.
“Ah, pakcik dah bcucu! ALhmduLiLLah anak2 smua dah bkerja. Ada juga yg bniaga,” kiLas pakcik iTu bersahaja.
“Kenapa pakcik masih bkerja?” Tanyaku Lg sambiL memegang bahunya(mesra La ckiT.hu2..).
“Bukankah kerja iTu saTu ibadah? Ibadah manada pencen,” jwbnya pendek. (sepoinT ak kena.kua3..)


Bekerja iTu Ibadah
Ak Terdiam. Bukan apa. Ak sLaLu La jgk sampaikan haL ini pd kwn2 ak “beLajar dan kerja adaLah saTu ibadah” Tp ak ni enTah apa. Terasa maLu pd pakcik Tu, ak yg seLaLu sampaikan Tp pakcik yg menghayaTi dan mengamaLkannya.

Ya, kaLau kiTa berkerja kerana ganjaran dan imbuhan, kiTa akan berhenTi sebaik shj kiTa mendapaTinya. TeTapi kaLau kiTa bekerja krn ALLah, aTas dasar ibadah, kiTa akan Terus bekerja waLaupun TeLah mendapaT imbuhan. SeLagi ada Tenaga. WaLaupun aku kira pakcik ini TeLah mendapaT banTuan drpd anak2nya, TeTapi dia TeTap bekerja kerana dia bekerja bukan kerana wang. Dia bekerja krn ALLah.

“Pakcik gembira dgn kje ni?” Tanyaku.
“Gembira. Pakcik Takde kpandaian Lain. Ni shj kpandaian pakcik. Bawa Teksi. Dgn cara ini sajeLah pakcik mberi khidmaT kpd manusia Lain,” akuinya Terang.

HebaT ! IniLah yg dimaksudkan oLeh hadis RasuLuLLah s.a.w. yg seLaLu disampaikan oLeh para usTaz, “sebaik2 manusia iaLah manusia yg member manfaaT kpd manusia Lain”.

“AwaL pakcik dah kLuar? Lps Subuh Terus bkerja?”
“Pagi2 ni murah rezki. Pakcik suka muLa awaL TeTapi habis awaL. MaLam bLh Tumpukan pd kerja Lain.” Jwbnya.
Ak bTanya Lg, x puas dgn kaTa2nya. “MLm pakcik kerja apa?”
SLamber dia jwb. “Bukan kerja… Pakcik ikuT kuLiah2 agama, beLajar Tajwid semuLa dan kadgkaLa ikuT dLm majLis zikir. iTuLah kerja pakcik yg dah berumur ni.”


SubhanaLLah, sekaLi Lagi pakcik ni mengamaLkan apa yg disebuT aL-Quran “fa iza faraghTa fansab” – maka apabiLa engkau TeLah seLesai (dari saTu urusan) TeTapLah bekerja keras (unTuk urusan Lain). Maksudnya apabiLa seLesai saTu ibadah, kiTa sambung Terus dgn ibadah yg Lain pula. Tidak ada isTiLah rehaT yg hakiki di dunia. kiTa beribadah “round The cLock” – sepanjang wakTu. RehaT hanya di syurga.

Biasa yg Luar Biasa
“Pakcik duLu mngaji agama kaT mna?” ak Terus mcungkiL.
“Pakcik x pernah mngaji agama secara rasmi. DuLu skLh kbgsaan je. Apa yg pakcik dpT hasiL mendengar je. Mengaji dengar2, kaTa org. KadgkaLa d masjid, surau, dLm radio aTau mLaLui bbuaL2 biasa.”
“Apa yg pakcik cari semasa mngaji secara dengar2 Tu?” sapaku Lg.
“Pakcik pegang saTu je, apabiLa dpT kiTa Terus amaL. Baru iLmu iTu berkaT.”

Ak senyum. Memg Luar biasa pakcik yg kLihaTan biasa2 ni. Ak mendapaT briTa pakcik ni pernah puLangkan RM5k yg TerTinggaL oLeh penumpang di dLm Teksinya. Pernah juga dia bergeLuT dgn LeLaki yg cuba mrompak Teksinya. Keberanian, kejujuran dan isTiqamahnya menjaga soLaT jemaah sgT ak kagumi.

“Skrg ni mudah dpT peLanggan?”
“Ada kaLa mudah, ada kaLanya payah. Tak menenTu. Skrg ni susah nak jangka.”
“kaLau xde pLanggan mcmne?”
“Tu(Tgn mnunjuk ke kereTa), CD kuLiah2 agama. Pakcik habiskan masa dgn dengar kuLiah agama. kaLau LeTih mendengar, pakcik cubaLah berzikir sedikiT2. Rezki TeTap ada. Tidak dLm benTuk duiT, kiTa dpT dLm benTuk iLmu.”
“Pakcik sihaT? Takde sakiT2?”
“SakiT iTu mesTi ada. Badan dah Tua. Lenguh2, sakiT uraT. TeTapi yg beraT2 Tu xde La. ALhamduLiLLah.”
“AlhamduLiLLah. Pakcik ada mkn mknan Tambahan? Food supplement?” joLok ak.
“Takde. Pakcik Cuma jaga mkn dan jogging. Tubuh kiTa ni bukan kiTa pnya… kena jaga baik2.”
“Eh, pakcik, sepaTuTnya yg kiTa pnyaLah kiTa kena jaga baik2.”
“Tak TahuLah pakcik. Tp pakcik anggap Tubuh kiTa ni amanah ALLah. apabiLa amanah, kiTa perLuLah jaga baik2.”

Terkedu aku dgr jwpn iTu. DaLam haTi, ak kagum orang seperTi pakcik ini. Org Tua yg simpLe, Tenang dan mempunyai prinsip TepaT dan jeLas dLm hidup. Dia bkn shj memandu Teksi, TeTapi dia benar2 memandu kehidupannya. Individu yg dianggap biasa ini rupanya mempunyai “haTi emas” Tambah puLa usia dah dikira warga emas. Isi cakap dan sikapnya semuanya aL-Quran dan hadis, waLaupun dia Tidak peTah menuTurkan ayaT aL-Quran dan Lafaz hadis.

Sesgguhnya dia Lebih jauh dari para usTaz mahupun org yg digeLar aLim, yg muLuTnya berbuih dgn ayaT al-Quran dan hadis TeTapi Tidak prakTik, haTi budi serTa gaya hidupnya berbeza dgn ayaT Quran dan Hadis yg menjadi perhiasan Lidahnya!
PerbuaLan kami ThenTi kerna ak ada kje. Nak pegi kuLiah.kua3… iTuLah fesTime n LasT Time sampai arini ak x berTembung dgn pakcik Teksi Tu Lg.
Moga ceriTa ni mnarik uTk pbaca kaLian. LakukanLah kerja kerna ALLah Ta’aLa… bukan smaTa2 mngejar wang n nama pangkaT. Sesgguhnya bkn kaya, bkn paras rupa yg d pandang ALLah… Lakukan kerja seikLas haTi. waLLahhu ‘aLam… saLam… :)