Thursday 14 February 2013

PENUHi KEiNGiNAN & KEPERLUAN iBU BAPA


Diriku berasa kurang senang seTeLah dapaT beriTa ibu bapaku dapaT pegi HAJI. mesTi pembaca agak peLik dgn perasaan ak. sepaTuTnya amaTLah gembira jika mak ayah dpT pegi HAJI kan? Mm,,, sbnrnya mereka hadapi masaLah kewangan unTuk ke Mekah. Ak dgn rasa bersaLahnya Tidak dpT menghuLur banTuan berupa wang. Kerna iniLah diriku berasa kurang senang. Mm, xpe La... kiTa pegi ke Tajuk sbnr perkongsian sy ini iaiTu “Penuhi KeperLuan dan Keinginan Ibu Bapa”… Jom baca !

Ibu bapa iaLah manusia biasa yg Tidak Lepas daripada mempunyai keperLuan aTau keinginan TerTenTu. Sebagai anak, kiTaLah insan yang paLing dTunTuT unTuk memenuhi keperLuan hajaT mereka sebagaimana mereka sering mencukupkan hajaT dan keperLuan kiTa semasa keciL.

HajaT ibu bapa Tidak menenTu. HajaT ibu bapa yang sudah berusia, bukan sahaja berbenTuk wang ringgit dan makanan, maLah perhaTian, kasih sayang dan sebagainya. ApabiLa ibu bapa berhajaTkan kepada makanan, kiTa penuhiLah hajaT mereka iTu waLau Terpaksa bersusah payah mendapaTkannya. KadangkaLa mereka Teringin unTuk merasai sesuaTu yang Tidak pernah dirasai.

Tiada saLahnya kiTa sebagai anak memasakkan, membeLikan aTau membawa mereka makan ke TempaT yang mereka ingini. Jika isTeri mengidam, suami bersusah payah memenuhinya. BegiTuLah juga ibu bapa yang mengidamkan sesuaTu, Lebih berhak dipenuhi hajaTnya iTu.


RasuLuLLah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Aisyah berkaTa: ‘kaTakan padaku wahai RasuLuLLah, siapakah yang paLing besar haknya ke aTas seorang waniTa?’ Baginda menjawab: ‘suaminya’. Aisyah berTanya Lagi: ‘kaLau aTas seorang LeLaki?’ Baginda menjawab: ‘ibunya.’” (riwayaT aL-Hakim, hadis sahih).

* Sama2Lah kiTa menTaaTi n mengoTakan hajaT ibu bapa kiTa seLagi mana berikuTan syari’aT.

Kasih kiTa kpd ibu bapa membawa ke Syurga… Insya ALLah~~~

* CooL, Sabar, Senyum Sokmo * (^_^) , T@UFiQMohamad

No comments:

Post a Comment