Thursday, 20 December 2012

3 GOLONGAN MANUSIA, yang mana kiTa ?




Manusia dbahagikan kpd 3 goLongan iaiTu:

1.         Hidup demi dunia semaTa2
ALLah s.w.T. bfirman yg bmaksud “Dan TenTu mreka akan mngaTakan (pula): ‘Hidup hnyaLah khidupan kiTa d dunia ini shja, dan kiTa skaLi-skaLi Tidak akan dibangkiTkan.”’ (Surah aL-An’am 6: 29).
GoLongan ini iaLah goLongan yg KUFUR dgn nikmaT ALLah n mngingkari hari kbangkiTan.

2.         GoLongan yg pcaya kwujudan akhiraT namun…
Namun mreka Tidak berusaha ke arah mencapai kbahagiaan “di sana”. Mreka sLamber bersuka ria n bhibur d dunia Tanpa berusaha gigih uTk mcapai kbhagiaan d akhiraT.

3.         GoLongan yg mnganggap dunia ni Ladang akhiraT
Mreka mnanam d sini uTk menuai d akhiraT keLak. ALLah bfirman yg bmaksud: “Dan TiadaLah khidupan d dunia ini sLain drpd main2 dan senda gurau beLaka. Dan sungguh kampung akhiraT iTu Lebih baik bagi org yg bTakwa. Maka Tidakkah kamu mmahaminya?” (Surah aL-An’am 6: 32).

Di Manakah KiTa Wahai Pembaca skaLian? (^_^)

Tuesday, 4 December 2012

Hadis pahaLa mengajak meLakukan kebaikan




Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sesiapa yang mengajak ke jaLan mengerjakan sesuaTu amaL yang baik, adaLah baginya pahaLa sebanyak pahaLa orang-orang yang menuruTnya, dengan Tidak mengurangi sedikiT pun pahaLa iTu dari pahaLa-pahaLa mereka; dan (sebaLiknya) sesiapa yang mengajak ke jaLan mengerjakan sesuaTu amaL yang menyesaTkan, adaLah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menuruTnya, dengan Tidak mengurangi sedikiT pun dosa iTu dan dosa-dosa mereka."(HR: Muslim, Abu Daud dan Tirmizi)

Dari Abdullah bin 'Amr ra., dari Nabi s.a.w., sabdanya: "SampaikanLah (apa yang kamu dapaT) dari ku waLau saTu ayaT sekaLipun; dan ceriTakanLah (apa yang sampai kepada kamu) darihaL Bani IsraeL dan (daLam pada iTu) Tidak ada saLahnya (kaLau kamu Tidak ceriTakan). Dan (ingaTLah!) sesiapa yang berdusTa Terhadapku dengan sengaja, maka hendakLah ia menyediakan TempaTnya daLam neraka.
(HR: Bukhari dan Tirmizi)


(T@UFiQTeruk...~CooL, Sabar, Senyum Sokmo~ (^_^)

andai LeLaki bisa menuTup muka

apa pandangan shbT2 jika LeLaki mnuTup muka (purdah)? huuu,,, peLiknya...
Tp ada La jgk saLah sorg LLaki smpai 1 Tahap dia nk pakai bendalah ni.huhu.. nk Thu knp??? oTak ak berkaTa sah2 La mamaT ni pmaLu orgnya...hehe..

Thn Lps ak Tjumpa hamba ALLah ni kT seremban. saje mkn2 kaT 1gerai Tu. dia pn Tumpang 1 meja ngn ak.huhu.. (saLing bkenaLan La ckiT.kua3..).. nama dia Tu xpe La, xperLu menTion.
Tp ak ubah r nma dia (AbduLLah r senang.hehe..). kami borak2 kosong, cam biasa r Tnya buaT apa skrg, sTiLL bLjr or dh kje kT mna n bLa bLa bLa La... dLm pbuaLan kami Tu, TeTiba sorg ppuan berPURDAH LaLu Tepi meja mkn kami. zupppppp!!! TeTiba pbuaLan ThenTi.hehe..

muLa La si AbduLLah Tu dgn ekspresi muka rendah dirinya... dia bkaTa "ak pn nk pakai benda Tu sbnrnya". ak pn sdikiT kLiru dgn pwaTakan dia pd masa Tu. Tp xpe, ak Lyn je. ak Tnya La knp nk pakai purdah Tu, sbb apa? dia pn berkaTa anTaranya MALU... dia seorg pmaLu n dia brasa yakin biLa pakai purdah Tu. ak pn bTnya La Lg. kau pernah pkai ke bnda ni? LaLu menjawab, bLm Lg... abis Tu camne kau kaTa kau jd yakin biLa pkai bnda ni? dia pn senyap... ok, nevermind... ak pn Tnya Lg. sLain dari maLu apa Lg sbb kau nk pkai purdah ni?

dia bkaTa,,, sbnrnya maLu je sbb uTama yg mbuaTkan dia mau pkai purdah ni. dia maLu biLa nk bergmbar, so dia kaTa beTTer dia pakai purdah sekaLigus muka xnampak so x maLu La. ak Tsenyum...huhu.. bkn apa, ak pn memg maLu biLa nk bgambar. kekadang rsa xnak ambk gmbr pun Tp Tpaksa ambk haTi kwn2.hehe.. hmmm, ak Tnya Lg, knp kau maLu nk bgmbr. dia bkaTa, nTah dia pn xThu knp maLu nk bgmbr. mgkin kerna xde faedah kuT aTau mgkin gmbr Tu d saLahguna wLupun gmbr Tu seorg LELAKi. Lgpun gmbr x penTing jgk kaTanya. ak pn Ooooo pjg2 La.hehe..

Then dia kaTa Lg, nk berpurdah ni sbb Lebih senang nk Lakukan kbaikan sbb no one knows who is me. ak pun Tingggg TLinTas pd pndngan ak ' bTuL jgk ek'.huhu.. ak pn inTerrupT ckiT "ni mgkin sbb xnak TimbuLkan prasaan riak aTau mnunjuk2 kan?"... dia pun mengangguk kpaLa n Tsenyum. (kagumLa ak pd dia pd Tika Tu).


nTi sambung criTa dia... ngnTuk... Tdo dLu.hehe..

(T@UFiQTeruk...~CooL, Sabar, Senyum Sokmo~ (^_^)